Kultura organizacji sprzedaży zazwyczaj nie istnieje w próżni, jest zależna od kultury całej firmy i powinna być z nią spójna. Podobnie atmosfera, którą kierownicy tworzą wraz z zespołem. Próby kształtowania kultury organizacyjnej w oderwaniu lub w opozycji do oczekiwań i działań kierownictwa wyższego szczebla mogą skończyć się tylko porażką. Dlatego lepiej, aby kształtowaniem kultury zajmowali się szefowie umocowani jak najwyżej w organizacji.

Efektywność zaszyta w kulturze organizacji

Z kulturą jest jak z jednorożcem - każdy o nim słyszał, ale nikt nie widział. Jest tak, ponieważ to twór, który kształtuje się pośrednio, poprzez efekty działania rożnych osób i czynników, oraz który manifestuje się poprzez tzw. „atmosferę” - ledwie wyczuwalny w powietrzu splot emocji emanowanych przez zespół. Przez to o czym ludzie mówią, co szanują, kogo chcą naśladować.

Zbierając różne definicje w jedną, można przez kulturę określić zestaw formalnych i nieformalnych norm społecznych i wartości, a także artefakty, bohaterów, symbole, rytuały i schematy myślenia, uznawane lub podzielane przez członków organizacji. To także sposób zarządzania, swego rodzaju etykieta oraz (niekoniecznie spisane) sposoby działania. Według Edgara Scheina kulturę organizacyjną można podzielić na trzy poziomy:

  • świadomy;
  • częściowo uświadomiony;
  • nieświadomy .

W odniesieniu do organizacji sprzedażowych byłyby to odpowiednio:

  • symbole, zachowania, ceremonie, artefakty - tj. struktura organizacji, wystrój wnętrz; plakaty, strona intra- oraz internetowa itp.;
  • jawne i mniej jawne wartości, normy, wytyczne i zakazy;
  • głęboko zakorzenione przekonania i założenia co do produktu, klienta oraz relacje pomiędzy pracownikami (działami, funkcjami, poziomami w hierarchii itp.).

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.