Instytucje finansowe gromadzą ogromne ilości danych o klientach, ale informacje te często nie są efektywnie wykorzystywane. O tym, że analiza danych biznesowych jest niezbędna dla prawidłowego prowadzenia biznesu, wiadomo od bardzo dawna. Aby umożliwić organizacjom uzyskanie lepszego wglądu w ich działalność, informatyka stworzyła klasę rozwiązań, zwanych Business Intelligence. Początkowo budowano je zgodnie z koncepcją tzw. hurtowni danych, w której dane odświeżane są tylko co pewien określony czas – zwykle w nocy, kiedy systemy informatyczne są najmniej obciążone. Rozwiązania takie były trudne w obsłudze i wymagały pomocy zawodowych informatyków, co znacznie utrudniało wykorzystywanie analiz przez użytkowników biznesowych, czyli menedżerów i zarządy przedsiębiorstw. Z tych przyczyn rozwiązaniami BI interesowały się dawniej jedynie duże firmy i instytucje, które dysponują odpowiednio liczną kadrą analityków, mogących obsługiwać te systemy.

Wzmacnianie relacji z klientami dzięki danym

Business Intelligence nowej generacji

Sytuacja zmieniła się zasadniczo, gdy pojawiły się nowej generacji systemy do analizy danych aktualnych, co oznacza, że są one pobierane ze źródeł w czasie rzeczywistym i prezentowane użytkownikom w atrakcyjnej postaci graficznej, za pomocą tzw. kokpitów informacyjnych. Przykładem takiego rozwiązania jest pakiet Oracle Business Intelligence, którego premiera miała miejsce w 2006 r. Ponieważ w aplikacji takiej nie ma konieczności budowania hurtowni danych dla uzyskania wartościowych analiz biznesowych, jej użytkowanie nie wymaga posiadania w firmie dużej liczby wyspecjalizowanych informatyków. Użytkownicy biznesowi sami mogą tworzyć interaktywne kokpity informacyjne – bez konieczności programowania. Użytkownik ma pełną interakcję z wyświetlanymi informacjami, co obejmuje np. wybieranie wartości wskazanych w powiadomieniach, filtrowanie danych, wskazywanie elementów wykresów lub tabel w celu uzyskania bardziej szczegółowego widoku wybranych informacji, zmianę kryteriów lub porządku sortowania kolumn.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 10/2016

Zobacz również

Tak, ale...

Tak, ale...
  • Jak komunikować klientowi, że nie ma racji, a jednocześnie zatrzymać go przy sobie?
  • Dlaczego klienci nie ufają podpowiedziom sprzedawcy?
  • Jak nie urazić klienta używaną argumentacją?
Czytaj więcej

Klienci z różnych stron świata: Słowenia

Klienci z różnych stron świata: Słowenia
  • Czym charakteryzują się Słoweńcy jako partnerzy biznesowi?
  • W jakich obszarach są podobni, a w jakich odmienni?
  • Jakie zachowania ułatwią nam negocjacje ze Słoweńcami, a jakie utrudnią?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.